18.6.06

CARTA D’UN VEÍ DE LA NOGUERA SOBRE LA INCINERADORA DE SANT PERE
Havent sentit a dir que hi ha un projecte d’incineradora per a la comarca d’Osona (a Sant Pere de Torelló), en el qual s’autoritza a cremar cadàvers i residus carnis, purins, llots de depuradora ..." .
Jo, que sóc un veí de Vallfogona de Balaguer, i que casa meva està a 1100 m de la incineradora de cadàvers animals de GREFACSA, a Térmens, vull explicar-vos en primera persona I DE PRIMERA MÀ què significa per nosaltres viure a la vora d’una empresa d’aquestes característiques:
D’entrada, si fóssim a l’estiu, aquesta carta, durant el últims 20 anys, us l’hauria de fer amb la finestra tancada a causa del fum i la pudor, si el vent vingués cap a casa meva, que per desgràcia és la majoria dels dies.
Si preguntés quina cosa ha produït aquest fum, hi hauria molta diferència entre el que em diria un veí meu que fos camioner de Grefacsa, i el que em dirien els tècnics de la Generalitat mirant els munts de papers que l’empresa els envia. Ja m’enteneu... Una cosa és el que en teoria es fa i l’altra, la realitat dels diferents tipus de residus immunds que es produeixen arreu i que, un cop l’administració "ha colat" una empresa d’aquest tipus en un lloc, es dedica a treure "d'apuros" qui convingui, fent "desaparèixer" el que convingui. Estem ben apanyats!
Quan es va crear ara farà 2 anys la Plataforma Antiincineradora al meu poble, i vam començar a convidar químics, metges, enginyers, etc, ens vam adonar que la pudor era el menys important: si convé, l’empresa -sempre amb subvencions de l’administració- ficarà filtres, etc, però els tècnics que no treballin amb ells us començaran a explicar un munt d’efectes molt tòxics dels gasos, dels lixiviats,etc, que l’empresa no para de produir. Els que manen i l’empresa, de seguida acusaran aquesta gent de fer alarmisme social, i altres coses per l’estil.
Potser no els creureu, com fa molta gent del meu poble, però si aneu una mica més enllà i cerqueu informació, començareu a trobar altres llocs on ens porten anys d’avantatge, un desgraciat avantatge: llocs on han tancat les incineradores (nom que us amagaran sempre, l’empresa us dirà que crema, que combustiona, que valoritza energèticament, etc, etc) després que es constatés un augment estadístic de càncers, avortaments, malformacions, etc.
Segurament ningú s’atrevirà a establir una relació causa- efecte entre les morts i l’empresa en qüestió. Però la realitat d’aquests llocs coincideix sempre amb el que van dir aquells tècnics.
Al meu poble, què voleu que us expliqui? si us dic que ens els últims 20 anys el nombre de càncers és alt, sempre em podreu dir que la gent de Lleida fumem molt, o que visquim entremig de purins i fitosanitaris, és veritat.
Com també ho és que la pràctica totalitat de veïns que recordo, si no s’han estavellat amb el cotxe, han mort de càncer.
I també ho és que en els dos anys que porto en la Plataforma he vist com l’empresa ens ha enganyat en tot, he vist com tenien més calderes de les autoritzades, com han cremat durant anys residus carnis sense autorització, com hi han barrejat olis, fangs de depuradores, etc, sense permís, com han dit que no incineraven i després ha resultat que sí, com han construït sense permisos d’obres, com tenien "bai-passos" a les depuradores, etc,etc. No són gent de fiar.
Ara, fa poc, un grup de veïns vam reunir-nos a Balaguer, a la seu de l’Assemblea Pagesa per tal de constituir una mena de cooperativa de consum responsable que contactés directament amb productors ecològics. Però el primer que jo tinc clar és que no compraré mai res a ningú que s’hagi criat prop de Grefacsa. Ho veieu clar, oi?
Aquesta empresa ens ha hipotecat casa nostra. Fins i tot m’han pres el meu hort, m’han pres l’opció a produir un producte de qualitat, m’han arrabassat fins i tot aquest dret.
Ah, i els nens, no cal dir-ho: qualsevol dia, com m’ha passat a mi, us els trobareu a la bàscula del poble, caminant per sobre els lixiviats que ha deixat un camió, o jugant amb una pota de porc que ha caigut en un revolt, etc.
Si em voleu fer cas, no dubteu: pareu-ho ara que encara hi sou a temps.Mentre només hi hagi papers, encara teniu força. Un cop els polítics i empresaris hi hagin abocats diners, les parets estiguin pujades i hi comenci a treballar gent, ho tindreu molt més pelut.
Encara que a mi, ja m’estarà bé: tot el que us cremin a casa vostra, deixarà de fer pudor les nits d’estiu al meu balcó.
Ricard Blanch Villalba
C/Estació, 35
25680 Vallfogona de Balaguer
PLATAFORMA ANTIINCINERADORA DE LA Vall del Ges
www.valldelges.net

No hay comentarios: